۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۶۰۱۸۹۷

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۵ فروردین ۹۸|قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۵ فروردین ۹۸|قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز به ۴میلیون و ۶۵۳ هزار تومان و قیمت طلای ۱۸عیار هم ۴۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 653 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 527 هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نسبت به روز کاری قبل کاهش  یافته است.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی 2میلیون و  550 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 649 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 878 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم  426 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز در بازار تهران با قیمت یک میلیون و 855 هزار تومان معامله می شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1291.7دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، 13 هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 13 هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند. قیمت فروش دلار نسبت به روز کاری قبل تغییری نداشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، 15 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 15 هزار و 100 تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده است.

………………………………….

سئول در حال بررسی جایگزین کردن نفت ایران با نفت سبک آمریکاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کره جنوبی آزمایش نفت فوق سبک آمریکا را به عنوان جایگزینی برای نفت خام ایران آغاز کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند، در شرایطی که کره‌جنوبی در انتظار اعلام تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید معافیت‌ها برای خرید نفت از ایران است، آزمایش نفت سبک آمریکا به عنوان جایگزینی برای نفت ایران را نیز آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی یکی از بزرگترین واردکنندگان آسیایی نفت ایران است و یکی از هشت کشوری بود که شامل معافیت‌های تحریمی نفت ایران شد.

آمریکا با خروج از برجام، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تحریم‌ها علیه ایران را مجددا وضع کرد اما برای هشت کشور معافیت تحریمی صادر کرد. این معافیت‌ها تا ماه می (اردیبهشت‌ ماه) اعتبار دارد.

اگرچه واشنگتن اعلام کرده که این معافیت‌ها را تمدید نخواهد کرد، اما برآوردها از این امر حکایت دارد که احتمالا برخی از این معافیت‌ها تمدید خواهد شد.

بنا به گفته این منابع دیپلماتیک، پالایشگاه «اس.کی.انرژی»که پالایشگاه اصلی کره جنوبی است و پالایشگاه «هیوندای اویل‌بانک» به عنوان کوچکترین پالایشگاه این کشور، مطالعه روی نمونه‌های نفت سبک آمریکا را آغاز کرده‌اند.

یک مقام سابق آمریکایی گفته است، سئول در حال انجام مذاکره با آمریکا برای تمدید معافیت‌ خود از تحریم‌های ایران است و اعلام کرده که جایگزین‌های اندکی برای میعانات گازی که از ایران خریداری می‌کند، وجود دارد.

با این وجود، سه منبع مطلع در رابطه با معافیت‌های تحریمی واشنگتن گفته‌اند، حتی اگر معافیت‌های کره جنوبی تمدید شود، باز هم باید واردات خود از ایران را ۵ تا ۲۰ درصد حجم فعلی کاهش دهد.

کره جنوبی در ماه ژانویه تا فوریه سال جاری میلادی ۱۷۶،۲۳۷ بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۸.۵ درصد کاهش یافته است.

……………………………………………..

پیشنهاد اختصاص شناسه ملی به مجوزها و کسب و کارها در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت

پیشنهاد اختصاص شناسه ملی به مجوزها و کسب و کارهای کشور که یکی از چهار ستون اصلی و الزامات نوین‌سازی نظام آماری کشور و گذار از نظام آمارهای سنتی به ثبتی مبنا و بستر گردآوری داده‌ها و اطلاعات آماری و تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری‌ها مربوط به فضای کسب و کار است به دولت ارائه شده است.

«اختصاص شناسه ملی به مجوزها و کسب و کارهای کشور» پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز آمار ایران است که پس از بررسی و تأیید در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار و همچنین تأیید نهایی در جلسه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ شورای عالی آمار برای تصویب در هیئت محترم وزیران ارائه شده است.

بر اساس این پیشنهاد اختصاص شناسه ملی از طریق سامانه (پیشخوان) مجوزهای کسب و کار کشور برای کسب و کارهای جدید و اختصاص شناسه ملی توسط مراجع صدور مجوز از طریق سامانه مذکور برای کسب و کارهایی که قبل از تصویب تصویب نامه پیشنهادی، مجوز فعالیت دریافت کرده اند، محقق می‌شود.

هم‌چنین، در صورت تصویب این پیشنهاد در هیئت وزیران ارائه خدمات به کسب و کارها توسط دستگاه های اجرایی، منوط به استعلام شناسه ملی کسب و کار می‌شود.

……………………..

واردات دام زنده گوسفندی تا ۲روز آینده/ادامه عرضه مرغ تنظیم بازاری

حمید ورناصری با انتقاد از انتشار اخباری مبنی بر عرضه گوشت مرغ گرم و منجمد تنظیم بازاری با قیمت‌هایی بیش از نرخ مصوب در برخی از استان‌های کشور، گفت: برخی با طرح این موضوعات، علاوه بر ذهنیت سازی، تلاش دارند به افزایش قیمت انواع گوشت در کشور دامن بزنند اما با تلاش شرکت پشتیبانی امور دام سراسر کشور، نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه شاهد روند کاهشی قیمت‌ها نیز در شب عید و ایام نوروز بودیم.

وی تصریح کرد: درباره گوشت مرغ در شب عید و ایام نوروز، شرایط آرامی را پشت سر گذاشتیم و حتی با روند کاهش قیمت‌ها روبرو شدیم.

ورناصری اضافه کرد: تا جایی که در این ایام، روزانه هزار تن گوشت مرغ گرم در تهران و در سایر استان‌های کشور متناسب با نیاز بازار عرضه کردیم که البته این اقدام ادامه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد و نرخی بیش از این نداشتیم.

وی افزود: با توجه به عرضه گسترده گوشت گرم و منجمد مرغ در سراسر کشور، به طور متوسط قیمت مرغ گرم در استان‌ها بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان و در تهران به ۱۴ هزار تومان تقلیل یافت.

ورناصری همچنین با اشاره به کاهش قیمت دام زنده گوسفندی گفت: با توجه به میزان گسترده واردات و عرضه گوشت گوسفندی و دام زنده در شب عید و ایام نوروز، قیمت هر کیلوگرم دام زنده ۱۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. در هیچ استانی نه تنها افزایش قیمت گوشت قرمز نداشتیم بلکه روند کاهشی آن ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در پی تداوم واردات دام از بنادر چابهار و امام (ره)، ظرف دو روز آینده دام زنده گوسفندی از بندر عباس وارد کشور می‌شود.

وی افزود: پیش بینی ما بیانگر این است که انواع گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد با دسترسی بیشتر و قیمت‌های مناسب‌تر در اختیار شهروندان سراسر کشور قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در پی تداوم واردات دام از بنادر چابهار و امام (ره)، ظرف دو روز آینده دام زنده گوسفندی از بندر عباس وارد کشور می‌شود.

وی در ادامه گفت: پیش بینی ما بیانگر این است که انواع گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد با دسترسی بیشتر و قیمت‌های مناسب‌تر در اختیار شهروندان سراسر کشور قرار گیرد.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات